Legiovlak je ambicózním projektem Československé obce legionářské, jehož cílem je vytvořit pojízdné muzeum Československých legionářů z první světové války. Jedná se o věrnou repliku vlaku z let 1918 – 1920, kdy čs. legie bojovaly na Transsibiřské magistrále. Vlak od května 2015 křižuje Českou republikou a jeho cesta skončí až v roce 2020.
Ve dnech od 20.10. do 5.11.2015 je vlak přistaven v Brně na nádraží Královo Pole. Vlak je zdarma přístupný veřejnosti v pracovní dny od 8:00 do 16:00 a o víkendech od 9:00 do 16:00. Od 13:00 každou hodinu probíhá komentovaná prohlídka s průvodcem v dobové vojenské uniformě.
Ve vlaku jsou zařazeny různé druhy vagónů podle jejich účelu. Pro ubytování vojáků během jízdy sloužil vagón „těpluška“ (nazvaný podle zateplení).
Interiér štábního vagónu ukazuje také důležitost telefonního a telegrafního spojení při velení.
A protože se ve válce střílí, je potřeba ošetřovat raněné. Zdravotní vagón sloužil k prvotnímu ošetření a k převozu do nemocnice.
„Poslušně hlásím, že jsme zajali polní kuchyň i s gulášem …“ aneb ukázka plošinového vozu. Ten sloužil také např. k převážení materiálu k opravě kolejí.
Ve vlaku jsou rovněž zařazeny dílenské vozy – kovářský a krejčovský (na opravu uniforem).
Poštovní vůz sloužil nejen pro dopisy vojáků z fronty, ale také jako místní pošta.
V prodejním voze si mohli vojáci koupit jídlo, pití, kuřivo a jiné propriety, návštěvníci legiovlaku si v něm mohou koupit nejrůznější suvenýry.
Na řadě je další plošinový vůz, tentokrát převážející dobové obrněné auto.
Lokomotiva není stálou součástí legiovlaku, zapůjčují ji České Dráhy podle aktuálního místa výstavy.
Předsunutý vůz před lokomotivou sloužil k zabránění poškození lokomotivy. Sovětští vojáci tratě často podminovávali a také proti legionářským vlakům pouštěli tzv. „šílené lokomotivy“ – rozjeté lokomotivy bez obsluhy, které se měly s vlakem srazit. V takových případech byl poškozen pouze předsunutý vůz, lokomotiva zůstala pojízdná. Standardně býval jako předsunutý používán plošinový vůz, v tomto legiovlaku byl předsunutý obrněný vůz vybavený dělem a kulomety.
Součástí výstavy byla i jízda – ukázka obrněného vlaku v boji.
Informační materiály ve vlaku i mimo něj obsahovaly mnoho zajímavostí.
Voják v letní uniformě, voják v zimní uniformě a voják průvodce. Uniformy jsou původní ruské, Českoslovenští legionáři proto používali coby poznávací znamení červenobílou vlaječku na čepici.
Foto © Ing. Jiří Lepka