Stalo se to během posledního závodu Formule 1, který se konal v Burkině Faso na autodromu Benin, na něm se mělo rozhodnout, kdo bude celkovým vítězem mistrovství. Piloti už se řadili na startu, když tu si inspektor závodu všiml, že ve druhé řadě stojí tramvaj.
Nevěříte, že se dá šalina použít jako závodní vozidlo? Pojďte se s námi zúčastnit Šalinění, které se v Brně konalo již po jedenácté.
Šalinění je strategický závod veřejnou hromadnou dopravou v Brně a okolí pořádaný Sdružením přátel Jaroslava Foglara s podporou společnosti Kordis JMK, spol. s r.o. coby koordinátorem IDS JMK. Letošní ročník se konal v pátek 6. dubna 2018.
Cílem závodu je získat co nejvyšší počet bodů. Body je možno získat:
- za každou použitou linku hromadné dopravy, ať už to byla šalina, trolejbus, autobus, vlak či dokonce loď
- za každou zastávku nebo nádraží, kde soutěžící nastoupil nebo vystoupil
- za vystoupení nebo nastoupení na speciální bonusové zastávce
- plus speciální bonusy
A protože šalina musí dojet především na čas, bylo nutno i na čas dorazit do cíle. Na závod byly přesně tři hodiny. Kdo dorazil později, byl za každou minutu zpoždění bodově penalizován.
Registrace do závodu začala v 15:00 na nádraží v Králově Poli. Obdrželi jsme záznamový arch pro zapisování průběhu cesty, dále pak bloček lístků, které jsme pro kontrolu označovali v označovačích na jízdenky, a kompletní plán všech linek DPMB a IDS JMK, aby se nám lépe závodilo.
V 16:00 jsme vyjeli z nádraží speciálně vypravenou šalinou, o které jsme věděli pouze tolik, že o tom, kam nás zaveze, můžeme pouze spekulovat. Šalina z Královopolského nádraží jela nejprve směrem k vozovně v Medlánkách, aby odtud zamířila na konečnou v Technologickém parku a poté se vydala po trase linky 12 směrem k centru Brna. Během cesty jsme dostali ještě poslední důležitou proprietu: seznam zastávek, které byly pro letošní ročník vybrány jako bonusové. Až do poslední chvíle jsme nevěděli, kde závod začne a jak nejlépe naplánovat trasu.
v 16:30 šalina zastavila, otevřely se dveře a závod začal. Spekulace, že závod začne z Moravského náměstí před kostelem sv. Tomáše se ukázaly být správné. Závod jako takový jsme nedokumentovali. Úsloví, že za ženou a za šalinou se neběhá, šlo protentokrát stranou. Celý závod probíhal v kalupu, a pokud někde vznikla časová proluka, využili jsme ji ke strategickému plánování další cesty. Takže jenom jedna fotečka z vlaku, kde jsme našli chvilku na vydechnutí, občerstvení a kontrolu materiálů.
V 19:30 závod končil opět na nádraží v Králově Poli v místech, kde předtím probíhala registrace. Dorazili jsme včas a odevzdali záznamový arch se zdokumentovanou cestou a bloček lístků.
Teď už jenom fotečku na památku a počkat na zveřejnění výsledků. Umístění v polovině startovního pole byl dobrý výsledek na to, že jsme se zúčastnili poprvé.
Více informací získáte přímo na oficiálních stránkách akce.
P.S.: Pro příště navrhuji vylepšit akci o bonusovou hru „Chyťte revizora,“ kde by účastník dostal speciální body za každého revizora, který ho po cestě zkontroluje.
Foto © Ing. Jiří Lepka